عمومی

انواع سنسورهای آشکارساز سیستم دزدگیر اماکن

انواع سنسورهای آشکارساز سیستم دزدگیر اماکن

چشمی ها و سنسورهای دزدگیر
(آشکارسازها) یکی از مهمترین عناصر هستند که بر کیفیت و قابلیت اطمینان سیستم های دزدگیر تأثیر می گذارد.
بنابراین انتخاب و کاربرد صحیح آنها به تخصص و تجربه نظری نیاز دارد.
به منظور سیستم بندی این گروه از محصولات ، راحت است که آنها را به دسته های کاربردی تقسیم کرد.

چشمی ها و سنسورهای دزدگیر

چشمی های (آشکارسازهای) محیط پیرامونی

هدف این چشمی ها حفاظت از محیط اطراف ساختمان ، ایمن سازی محوطه آن است. این دستگاه ها به صورتی طراحی شده است که در شرایط سخت محیطی کار می کنند قابلیت تشخیص و قابلیت اطمینان را بدون تغییر در سالهای طولانی حفظ کرده اند.

این چشمی ها (آشکارسازها) امکان تشخیص وجود سارقان را قبل از ایجاد صدمه به ساختمان را می دهد. آنها برای ایمن سازی مناطق وسیع طراحی شده اند: یک دستگاه می تواند مساحت ۱۰۰ متر مربع را کنترل کند. آشکارسازها را می توان مستقیماً بر روی سطح صاف نما نصب کرد یا با استفاده از براکت.۰

۲۳۶۵+۰۶+++۰. های خاصی که باعث می شود میدان تشخیص بهتر با شکل زمین تنظیم شود. مدلهای مجهز به سنسور غروب اضافی نیز می توانند برای کنترل عناصر اتوماسیون ساختمان ، از جمله روشنایی فضای باز یا پرده غلتکی/کرکره استفاده شوند.

نقش آشکارسازهای اختصاص داده شده به حفاظت از محیط ، تشخیص هرگونه تلاش برای نفوذ به منطقه حفاظت شده است ، بنابراین این آشکارسازها همچنین “آشکارسازهای خط اول حفاظت” نامیده می شوند.

انواع چشمی های پرده ای و خطی

انواع چشمی های پرده ای و خطی

این دستگاه ها امکان ایجاد حصار یا “پرده” نامرئی مجازی را فراهم می کنند که نفوذ به آن باعث ایجاد زنگ خطر می شود.

می توان از آنها برای ایمن سازی نرده های محوطه و همچنین خط دیوارهای خارجی ساختمان استفاده کرد. آنها دو مسیر تشخیص دارند: مادون قرمز و مایکروویو ، هر کدام با حساسیت قابل تنظیم مستقل. بنابراین ، عملکرد آشکارسازها را می توان بر اساس عملکرد انجام داد ، ویژگی های ساختمان محافظت شده و همچنین نیازهای کاربر آن سفارشی میشود .از این مدل سنسور ها میشود به آشکارساز مدل :  دزدگیر SATEL میتوان نام بردد که امکان اتصال به تمامی کنترل پنل های موجود در بازار را دارد

چشمی پردهای جهت حفاظت از درب و پنجره ها باقابلیت تشخیص حیوان

یک راه حل برتر در فضای باز و داخلی برای پنجره ها و درهای کشویی ارائه می دهد.

این آشکارساز برای تشخیص هشدارهای نادرست ایجاد شده توسط پرندگان کوچک، گربه ها و سگ ها بهینه شده است.

آشکارساز دارای دو حالت عملیاتی است:

محافظت از حالت ایمنی حیوان خانگی برای پنجره‌های فضای باز و درهای کشویی با ابعاد ۲×۷.۵ متر ارائه شده است. برای کاربردهای داخلی، ایمنی حیوانات خانگی را می‌توان به صورت اختیاری خاموش کرد تا محافظت از حالت شارپ با تشخیص پیشرفته برای پنجره‌های داخلی و درهای کشویی تا ۱۰×۲ متر فراهم شود.

 چشمی مدلNV35M,NV35 MX,NV35MR   از سریچشمی های برند  PARADOX از الگوی نوری بسیار باریک ۰.۵ متری در ۵ متری  استفاده می کند که امکان حرکت در مجاورت درب یا پنجره محافظت شده را بدون هشدار کاذب فراهم می کند. همچنین دارای تشخیص منطقه خزش یکپارچه (سنسور زیر حرکت زیر خود را تشخیص می دهد ) است.

قابلیت‌های تشخیص قوی NV35M,NV35 MX,NV35MR

چشمی پرده ای عمودی آنالوگ (مخصوص درب و پنجره)

این دستگاه طراحی شده جهت نصب بالای درب ورودی با نصب  در ارتفاع ۲.۱ متری یک سپر عمودی به عرض ۱.۵ متر و قطر ۰.۵ متر را جهت محافظت از درب های ورودی تشکیل می دهد تا  قبل از  دستکاری درب  توسط سارقین اعلام هشدارشود این مدل چشمی ساخت کمپانی مطرح کانادی ‌  PARADOX  می باشد و با مدل :  ۴۶۰  در بازار موجود می باشد که از سری دزدگیر های آنالوگ می باشد از این مدل آشکار ساز می توانیم جهت نصب در سیستم کنترل تردد هم استفاده کرد

با نصب این سنسور در ارتفاعات بالاتر حداکثر تا ۶ متر درب  های بزرگ را کنترل وحفاظت کنیم

چشمی  خطی (PIR) فعال یا بیم

این دستگاه ها یکی از پیشرفته ترین آشکارسازها برای حفاظت از محیط هستند. برای تشخیص تلاش های نفوذ ، از پرتوهای مادون قرمز استفاده می کنند که بطور مداوم بین فرستنده و گیرنده منتقل می شود. با توجه به فاصله قابل توجه بین این دو عنصر ، از آشکارسازهای مادون قرمز فعال برای حفاظت موثر از فضاهای بزرگ استفاده می شود. آشکارسازهای ارائه شده توسط SATEL به طور مناسب در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم هستند ، که آنها را قادر می سازد تا در خارج از منزل برای تشخیص مزاحمان احتمالی که وارد محل های محافظت شده می شوند مورد استفاده قرار گیرند.

آشکار ساز جهت محیط داخلی

دستگاههای متعلق به این گروه برای تشخیص مزاحمان موجود در اتاقهای داخل یک منطقه حفاظت شده استفاده می شود. رایج ترین دستگاه های این گروه شامل آشکارسازهای حرکت است که در مدل ها و انواع مختلف موجود است.

 به منظور تشخیص حرکت ، آشکارسازهای سیستم هشدار ممکن است از پدیده های مختلف فیزیکی استفاده کنند. با این حال ، روش نصب نشان می دهد که بیشتر دستگاه های مورد استفاده شامل آشکارسازهای مادون قرمز منفعل (((PIR)  با  آشکارسازهای مایکروویو متصل به هم با استفاده میشود  (به اصطلاح آشکارسازهای دوگانه) هستند. وظیفه اصلی آشکارساز تشخیص تخلفات در منطقه حفاظت شده است. با این حال، می توان از آن برای اجرای توابع اتوماسیون ساختمان نیز استفاده کرد در ادامه به چند نممونه از این چشمی هااز تولیدات satel  و paradox  اشاره می کنیم

آشکارسازهای مادون قرمز منفعل (PIR)

آنها از پدیده تابش مادون قرمز توسط هر جسم دمایی متفاوت از صفر مطلق استفاده می کنند. طراحی آنها شامل یک سنسور نیمه هادی ویژه است که در ارتباط با یک سیستم نوری صحیح ، قادر است تغییرات شدت تابش مادون قرمز را نسبت به دمای پس زمینه ثبت کند.در نتیجه تجزیه و تحلیل صحیح چنین سیگنالی ، آشکارسازهای مادون قرمز غیرفعال قادر به تشخیص یک انسان در حال حرکت در محدوده عملکرد خود هستند. آشکارسازهای حرکت PIR به دلیل عملکرد مطمئن و آسان بسیار محبوب هستند. آنها رایج ترین آشکارسازها در سیستم های تشخیص نفوذ (دزدگیر) هستند.

آشکار سازهای PIR   حرکتی دیجیتال  SATEL

Satel در حال حاضر حدود ۱۵ مدل از این چشمی (آشکارساز  ) را در لیست خود قرار داده که جهت محیط های با اشکال ، متراژ وکاربرد های مختلف ار‌ائه شده  است که باتوجه به محیط مورد نظر جهت حفاظت به راحتی و با صرفه اقتصادی کمتری  مناسب استفاده نمایید

این سری از چشمی ها در مدل های  چراغدرا (LUNA)  ارائه شده که در نوع خود منحصر به فرد می باشد.

آشکارساز مادون قرمز غیرفعال GRAPHITE منطقه بزرگ (بیش از ۱۰۰ متر مربع) را به دلیل شکل هندسه لنزهای فرنل پوشش می دهد . از این رو، چشمی های  کمتری برای حفاظت موثر مورد نیاز است، نصب ساده است و هزینه های کمتری  است.

وظیفه اصلی آشکارساز تشخیص تخلفات در منطقه حفاظت شده است. با این حال، می توان از آن برای اجرای توابع اتوماسیون ساختمان نیز استفاده کرد. هنگامی که سیستم دزدگیر آماده به کار یا مسلح  نباشد، آشکارساز می تواند روشن شدن چراغ ها، باز یا بسته شدن درها و غیره را کنترل کند.

آشکارسازه (  PIR) حرکتی آنالوگ پارادوکس

آشکارسازهای حرکتی چشمی ها دزدگیر جدیدترین فناوری موجود را برای دقت بیشتر  در اختیار شما قرار می دهند. آنها

پردازش سیگنال پالس خودکار منحصر به فرد دقت تشخیص استثنایی را تضمین می کند. سیستم

جبران خودکار دما دارد و آشکارساز به طور مداوم در یک پهنا عملکرد دارد و انواع شرایط محیطی قابل اعتماد هستند

چشمی ها حرکتی آنالوگ دارای ایمنی هشدار کاذب داخلی هستند تا بدون دردسر و قابل اعتماد باشند

دارای سپر فلزی برای محافظت در برابر منابع رایج هشدارهای کاذب وطراحی منحصر به فرد لنز برای محافظت از آنها در برابر تداخل نور سفید. با سنسورها چشمی حرکتی  می توانید داشته باشید

اعتماد کامل به سیستم امنیتی شما اثبات شده است فناوری پیشرفته با اثربخشی اثبات شده را به شما ارائه می دهد. در سری چشمی های   Pro Plus پاردوکس دو مدل آشکار ساز آنالوگ معمولی و آنالوگ  قابل تشخیص حیوانات خانگی ارائه شد

آشکارساز دیجیتال پارادوکس:

چشمی های  حرکتی دیجیتال پارادوکس که برای کاربردهای با امنیت بالا طراحی شده‌اند، تبدیل مستقیم آنالوگ به دیجیتال سیگنال سنسور PIR را با استفاده از یک آی سی دیجیتال قدرتمند مبتنی بر ریزپردازنده با سرعت بالا انجام می‌دهند..

این چشمی ها متخصص در تشخیص حرکت دیجیتالی  کاملاً مبتنی بر نرم افزارمی باشند و سیگنال سطح پایین سنسور را در حوزه دیجیتال و بدون هیچ گونه مدار آنالوگ تبدیل، تقویت و پردازش می کند. کل سیگنال سنسور را بدون هیچ گونه اشباع یا نویز پردازش می شود، که دقت، قابلیت اطمینان و ایمنی بالاتری را داشت باشید و هشدار نادرست ارسال نمی کند.

آشکارسازهای دوگانه

آشکارسازهای دوگانه چند روش تشخیص را در یک دستگاه ترکیب می کند. رایج ترین آشکارسازهای مادون قرمز منفعل همراه با پرتو مایکروویو به شما امکان می دهد با استفاده از پدیده های فیزیکی مستقل ، مزاحم را تشخیص داده و از قابلیت اطمینان حتی در سخت ترین شرایط اطمینان حاصل کنید. به همین دلیل است که آنها اغلب برای محافظت از اتاق هایی که در معرض نورهای مکرر یا تغییرات سریع دما هستند ، مانند موارد زیر انتخاب می شوند. گاراژها ، سالنهای بزرگ گرم نشده یا انبارها

همچنین عملکرد ضد ماسک بر اساس فناوری مایکروویو است. فناوری دوگانه همراه با الگوریتم تنظیم خودکار آشکارساز با شرایط محیطی، ایمنی بالا در برابر هشدارهای کاذب و در نتیجه عملکرد پایدار در شرایط آب و هوایی سخت مانند باران، برف، آفتاب و وزش شدید هوا را تضمین می‌کند

چشمی با  فناوری دوگانه PIR و سنسور شکستن شیشه

آشکارساز دوگانه NAVY تشخیص حرکت با استفاده از فناوری PIR را با آشکارساز شکستن شیشه ای صوتی ترکیب می کند. این ترکیب یک راه حل ایده آل برای حفاظت پیچیده از اتاق هایی با پنجره های بزرگ است. خروجی های زنگ مستقل برای تشخیص حرکت و شکستگی شیشه به کنترل پنل اجازه می دهد تا منبع هشدار را به طور دقیق شناسایی کند.

الگوریتم تشخیص دیجیتال نسل جدید که عملکرد خوب را تضمین می کند

چشمی با فناوری دوگانه PIR و سنسور شکستن شیشه

آشکارسازهای شکست شیشه  آکوستیک

این سنسورها جهت  تشخیص صدای مشخص شیشه شکسته طراحی شده اند که آنها را به یک راه حل مناسب برای محافظت از فضاهای فروشگاهی  تبدیل می کند. یک آشکارساز واحد ممکن است فروشگاه یا اتاقی  با پنجره های متعدد را ایمن کند. آشکارسازهای شکست شیشه ای از فناوری تجزیه ریزپردازنده دو فرکانس استفاده می کنند که به لطف آن به منابع معمولی سر و صدا که ممکن است عملکرد آشکارسازهای ساده را مختل کند ، واکنش نشان نمی دهند. وفقط در زمان شکست شیشه  این سنسور عمل می کند.
انواع مدل های سنسور شکسته شیشه از کمپانی های SATEL  و PARADOX

آشکارسازهای ارتعاش  وضربه مخصوص گاوصندوق و دیوار

برای تشخیص تلاش و جلوگیری از حفاری و ضربه ضد ساخته شده اند و برای خنثی سازی عناصر حفاظتی مکانیکی با استفاده از نیرو استفاده می شوند. طراحی این امکان  را می دهد تا قبل از اینکه سارقین بتوانند عناصر حفاظتی فوق را خنثی کنند و اقدام به سرقت کنند.

 این نوع آشکارسازهای ارتعاشی از سنسورهای پیزوالکتریک با پردازش صدای دیجیتال استفاده می کنند و تکرارپذیری بالایی از پارامترها باعث بدون خطا شدن این سنسور می شود و اعلام خطر این آشکار ساز را تضمین می کنند .

نمونه ای از این سنسورها از کمپانی PARADOX و SATEL

آشکارسازهای مغناطیسی

رایج ترین آشکارساز-سنسورها مغناطیسی در و پنجره هستند که عموماً به عنوان “رله ای ” شناخته می شوند.

که معمولا از دو بخش تشکیل شده اند یک بخش فعال (برد الکترونیکی ) که قسمت ثابت در و پنجره نصب می شوند ویک بخش غیر فعال مغناطیسی که در قسمت متحرک درب و پنجره نصب می گردد و با دور کردن یک قسمت از قسمت دیگر باعث شکسته شدن مدار حسگر می شود که به عنوان یک تخلف نشان داده می شود.

این سنسورها طیف گستردهی دارد که در پاسخ به الزامات نصب، شرایط عملیاتی و ظاهری، پیشنهاد های از طرف سازندگان که شامل مجموعه کاملی از آشکارسازها مغناطیسی است، از دستگاه های مینیاتوری که مستقیماً در قاب پنجره یا در نصب می شوند تا آشکارسازهای بزرگ مجهز به محفظه های فلزی محکم که می توانند فشار قابل توجهی را تحمل کنند، و بصورت بی سیم و باسیم در سیستم های اعلام سرقت وجود دارد  که در ادامه به بررسی و معرفی  محصولات تولید شده در این بخش دو سازنده مطرح دنیا PARADOX و SATEL    می پردازیم کمپانی PARADOX   از کنتاکت های درب وپنجره  را ارائه کرده مه بصورت بی سیم می باشند تمام کنتاکت های درب و پنجره بی سیم پارادوکس عمر طولانی با مقرون به صرفه باتری های قلیایی / لیتیومی طراحی   شده است مدل های: DCT2، DCTXP2 و DCT10 برای نصب روی چهارچوب درها و پنجره ها و با محدوده و اندازه متفاوت طراحی شده اندو مدل :DCT6 برای نصب درون چارچوب درب و پنجره.

طراحی شده  تمام کنتاکت های درب پارادوکس دارای یک سوئیچ ضد دستکاری هستند

کمپانی SATEL  طیف گسترده ای از آشکار ساز های مغناطیسی را  ارائه کرده در سری های بیسم و باسیم که در زیر به صورت خلاص به آنها اشاره می کنیم این تقسیم بندی به جهت نوع نصب ارائه میشود

Surface magnetic contact

بخش اول )سنسورهای مغناطیسی جهت نصب روی سطح( درب و پنجره ها طراحی شده که در رنگ های سفید ورنگ قهوه ای که با حرف BR مشخص شده اند  تولید شده است

مدل ها: K-1 , K-1 BR,S-4,S-4 BR,K-1 2E,K-1 2E BR,

Flush magnetic contact

بخش دوم  سنسورهای مغناطیسی قابل شستشو

 در سری مدل های که داری حرف E می باشند با دو مقاومت ۱.۱ کیلو اهم به صورتNC در پیکربندی ۲EOL ارائه شده است. این سنسورها ، کنترل پنل را قادر می سازند تا با ثبت تغییرات در مقاومت خط ورودی، دستکاری سنسور  را تشخیص دهد.

مدل : های K-2, K-2 BR,K-3,S-2,S-2 BR,K-2 2E,K-2 2E BR, K-3 2E,B-2, B-2 BR

Side magnetic contact

بخش دوم  سنسورهای مغناطیسی جانی امکان نصب در جداره درب و پنجره  را دارند و با بدنه ها ی  فلزی و پلاستیکی تولید شده اند

 مدل:های : B-1,B-1 BR, B-1 M,B-1M BR, B-1 T,B-1T BR,B-3, B-3A

Gate   magnetic contact (metal casing)

بخش دوم  سنسورهای مغناطیسی دروازه ای با بدنه فلزی

مدل های : B-4L,B-4M, B-4

کمپانی PARADOX  یک مدل : ZC1

سنسور مغناطیسی سیم دارکه از سری سنسور های آدرس پذیر  می باشد

 استفاده کرده که فقط سری کنترل پنل های EVO  آن را پشتیبانی می کنند

بخش دوم سنسورهای مغناطیسی دروازه ای با بدنه فلزی

سایر آشکارسازها در سیستم های هشدار دهنده

یک سیستم اعلام خطر مدرن نه تنها تشخیص یک سرقت را تضمین می کند. سیستم های SATEL کاملاً خطراتی را که تأثیر منفی بالقوه بر سلامتی ما و یا ایجاد خسارات مادی قابل توجهی دارند ، کاملا تشخیص می دهند. به منظور ارائه یک سیستم عملکردی گسترده ، لازم است آن را با آشکارسازهای اضافی که محدوده حفاظت را افزایش می دهند ، مجهز کنید

آشکارسازهای گاز

وظیفه آشکارسازهای گازی این است که موادی را که ممکن است تأثیر منفی بر زندگی یا سلامت انسان داشته باشند ، آشکار سازد و از وجود آنها مطلع شود. این گروه از دستگاهها شامل آشکارسازهای مونوکسید کربن سمی است که ممکن است در اتاقهایی تولید شود که فرآیند احتراق با مقدار کافی اکسیژن همراه نیست. به دلیل تأثیر شدید سمی مونوکسید کربن و بی بو بودن آن ، این ماده به ویژه برای افرادی که در اتاق های آسیب دیده حضور دارند خطرناک است. نشت گازهای منفجره ، مانند خطرات مشابه ، جدی است. گاز طبیعی که معمولاً در خانوارها استفاده می شود یا پروپان-بوتان که هم در خانه ها و هم به عنوان سوخت جایگزین خودرو استفاده می شود. آشکارسازهای گاز سری DG ارائه شده توسط SATEL راه حل های کاملی را در رابطه با هشدار در مورد وجود این مواد ارائه می دهد. علاوه بر این ، یک آشکارساز گاز مواد مخدر ممکن است از اعضای خانواده در برابر سرقت قبلی جلوگیری کند که با استفاده از مواد حاوی کلروفرم آنها را خیره کرده است.

سیل یاب ها

جاری شدن سیلاب ناشی از نقص در نصب هیدرولیک ممکن است منجر به تلفات قابل توجه مواد شود. بنابراین باید به نصب یک آشکارساز کاربردی توجه کرد که نه تنها در مورد وجود آب هشدار می دهد بلکه در یک سیستم زنگ خطر گسترده تر ، قطع اضطراری جریان آب را با استفاده از یک شیر الکتریکی فعال می کند.

آشکارسازهای دود و حرارت

وجود آتش یک خطر بسیار جدی است ، بنابراین باید به نصب یک سیستم هشدار با یک آشکارساز که اولین علائم آتش را حس می کند – حتی حداقل دود یا افزایش درجه حرارت ، توجه شود. در ترکیب با ارتباطات م offeredثر ارائه شده توسط پانل های کنترل مدرن ، این ممکن است درخواست کمک به موقع و جلوگیری از ضررهای جدی را فراهم کند.

4 فکر در مورد “ انواع سنسورهای آشکارساز سیستم دزدگیر اماکن

  1. سعید گفت:

    بسیار عالی 👍 مقاله ها واقعا کاربردی هستند. من شغلم کاملا مرتبط با محصولات پیج شماست و همیشه مقاله ها رو دنبال میکنم.

    1. k3_u_1k3_5y_bo48 گفت:

      ممنونم از شما بابت این این که امنیت سرا رو انتخاب کردین و دنیال میکنید

    2. امنیت‌سرا گفت:

      خوشحالیم که تونستیم نظر شما همکار عزیز را جلب کنیم

    3. امنیت‌سرا گفت:

      خوشحالیم که تونستیم نظر شما همکار عزیز رو جلب کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *